دو برج تاريخي كبوترخانه در يزد بهسازي و مرمت شد

یزدفردا:معاون اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان يزد از بهسازي و مرمت دو برج تاريخي كبوترخانه در شهر يزد خبر داد.


 "ذات ا... نيكزاد" افزود: اين دو بنا شامل برج‌هاي كبوترخانه كسنويه و محمد آباد است كه به ترتيب در محله و روستايي به همين نام واقع شده‌اند.


به گفته وي برج كبوترخانه كسنويه شامل دو طبقه است، قطر دايره پلان آن 9 متر و مساحت آن 102 متر با احتساب طبقه اول و همكف مي باشد.


"نيكزاد" ياد آور شد: سطح ديوار در داخل بنا از تكرار مربع‌هايي به ابعاد 22 در 16 و پله‌هايي به صورت مارپيچ و چسبيده بنا شده كه تا پشت بام امتداد دارد.


معاون ميراث فرهنگي استان يزد به وضعيت برج كبوترخانه محمد آباد هم اشاره كرد و گفت: اين برج به صورت مدور بوده و 222 متر مربع مساحت دارد، ظاهر بنا از بيرون استوانه اي شكل و در قسمت انتهايي كنگره اي شكل است.


به گفته وي كمي پايين‌تر از كنگره‘ تزئينات گچي مقرنس ديده مي‌شود كه علاوه بر زيبايي ظاهر آن، همچون سدي در برابر ورود حشرات موذي و جانوراني چون مار، عقرب و رتيل عمل مي‌كرده است.


وي به ضرورت بهسازي و ساماندهي اين دو بنا با توجه به ارزش معماري و تاريخي آنها اشاره كرد و گفت: برج كبوترخانه كسنويه طي دو مرحله در سال 89 با 110 ميليون ريال اعتبار مرمت شد.


"نيكزاد" اضافه كرد: بهسازي برج محمد آباد نيز با اختصاص 150 ميليون ريال در سال 89 آغاز كه هم اكنون 90درصد پيشرفت دارد و فقط بخش كوچكي از آن باقي مانده است كه در دست اقدام است.


وي زيرچيني و استحكام بخشي پايه‌ها با خشت خام و ملات گل، ايجاد ناودان‌هاي ديواري با آجر فرشي، اجراي كنگره لب بام و اجراي ديوار چيني با خشت و ملات گلي به صورت مجوف در داخل بنا را از جمله عمليات انجام شده در اين زمينه اعلام كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا